wakacyjne urazy1Sezon wakacyjny trwa! Odpoczywamy od pracy, nauki,  codziennych obowiązków. Wolny czas, piękna pogoda sprzyjają podejmowaniu aktywności fizycznej.  Panuje moda na sport , każdy chce być fit , nawet najbardziej zatwardziałe leniuchy podnoszą się z kanapy. Aktywne spędzanie czasu podczas wakacji jest bardzo ważne dla naszego zdrowia. Należy jednak podejść do tematu z rozsądkiem  , gdyż dla osób do tej pory spędzających czas w sposób bierny, może to się skończyć poważną kontuzją.

Do najczęstszych urazów należą :

  • skręcenia ,
  • zwichnięcia stawów
  • stłuczenia
  • przeciążenia ścięgien i mięśni

Skręcenie objawia się silnym bólem narastającym podczas ruchu, obrzękiem, krwiakiem.  Podczas wakacji dochodzi do niego np. w czasie marszu,  spaceru po nierównym terenie,  podczas gier i zabaw na plaży. Najczęściej dochodzi do uszkodzenia stawu skokowego i kolanowego.

Przed rozpoczęciem wysiłku fizycznego warto więc zdecydować się na krótką rozgrzewkę. W ten sposób przygotujemy swój organizm , nasze mięśnie do cięższej niż zwykle pracy. Dbajmy też  o to aby nasz trening nie był zbyt intensywny. Mierzmy siły na zamiary.

Kiedy jednak nabawimy się skręcenia czy zwichnięcia stawu ważne jest szybkie działanie. Bezpośrednio po urazie należy unieruchomić kończynę , schłodzić uszkodzone miejsce aby zapobiec narastaniu obrzęku i jeśli to możliwe skonsultować się z lekarzem i fizjoterapeutą. 

Fizjoterapia wspomoże proces gojenia poprzez specjalistyczne techniki manualne ,drenaż limfatyczny,  pinoterapię ,zabiegi fizykoterapeutyczne (np.krioterapię , magnetoterapię , laseroterapię ,ultradźwięki ) oraz kinesiotaping  ( w celu przyspieszenia odpływu zbędnych produktów przemiany materii - działanie przeciwobrzękowe, a także w celu stabilizacji stawu).

Istotną rolę pełnią również ćwiczenia - przyspieszają proces gojenia i przywracają sprawność,  poprawiają sensomotorykę, stabilizację stawu.

Podczas wizyty u fizjoterapeuty nauczymy się również przygotować nasze mięśnie na kolejne wakacyjne aktywności, co zmniejszy ryzyko wystąpienia ponownego urazu ( prawidłowej rozgrzewki , strechingu ,rolowania).


Nasza strona www używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza zgodę na ich użycie.