slodziki1Coraz częściej spotykamy się ze stwierdzeniem „nic nie jem, a tyję! Co robić?”. Zazwyczaj po dokładnej analizie jadłospisu okazuje się, że pacjent rzeczywiście zjada niewiele kalorii, za to wypija ich całe mnóstwo. Nie chodzi jedynie o kalorie, a o cukier. Dodawany świadomie do kawy, czy herbaty oraz nieświadomie wypijany ze słodzonymi napojami, wodami smakowymi, sokami, drinkami i koktajlami.

Niestety nadmiar cukru w diecie prowadzi nie tylko do nadwagi, czy otyłości, ale również szeregu chorób: cukrzycy, insulinooporności, a nawet chorób układu krążenia. W ostatnich latach obserwuje się epidemię tych powikłań.

Na szczęście producenci żywności (choć nie wszyscy) postanowili pójść nam na rękę i ten nieszczęsny cukier zastąpić słodzikami, a dokładniej niskokalorycznymi substancjami słodzącymi.

Już od małego nasze kubki smakowe z przyjemnością reagują na smak słodki, gdyż mleko matki, którym byliśmy karmieni tuż po porodzie zawiera laktozę, czyli cukier. Podobno, gdybyśmy byli karmieni sokiem z ogórków kiszonych, smak kwaśny byłby naszym ulubionym.

 

Wspomniane niskokaloryczne substancje słodzące to związki o słodkim smaku oraz o zerowej lub nieprzekraczającej kilku kilokalorii energetyczności. Ponieważ są to związki, których słodki smak jest bardzo intensywny, można je dodawać do produktów spożywczych w bardzo małych ilościach. Do najpopularniejszych substancji słodzących należą:

Substancja

Oznaczenie na produkcie żywnościowym

Sól potasowa acetosulfamu

E950

Aspartam

E951

Cyklaminian

E952

Sacharyna

E954

Sukraloza

E955

Neotam

E961

Glikozydy stewiolowe

E960

slodziki2

Można je znaleźć, jako składnik popularnie znanej stewii, erytrolu, czy ksylitolu.

Mimo obaw o toksyczności niektórych ze słodzików Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością i Polskie Towarzystwo Diabetologiczne potwierdzają bezpieczeństwo ich stosowania. Co więcej są polecane dla osób, które cierpią na nadwagę, czy otyłość, a także u których występuje cukrzyca.  Należy jednak pamiętać, że zamiana cukru na słodziki, nie może być jedynym elementem zmian stylu życia. Jest to tylko sposób na zaspokojenie potrzeby odczuwania słodkiego smaku, bez spożywania cukrów prostych.

* Produkty przedstawione na zdjęciach nie zawierają cukru, a jedynie słodziki opisane powyżej.


Nasza strona www używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza zgodę na ich użycie.