Wdech, wydech, wdech, wydech... Oddychanie to czynność, za którą odpowiedzialny jest autonomiczny i somatyczny układ nerwowy. Oznacza to, iż z jednej strony oddychanie to czynność, która odbywa się bez udziału naszej świadomości np. podczas stresu mamy przyspieszony oddech. Z drugiej zaś strony możemy przejąć kontrolę nad oddychaniem. Przykładem jest wstrzymanie powietrza. Świadoma praca nad oddechem umożliwia zredukowanie, a nawet wyeliminowanie skutków nieprawidłowego oddychania jakim są m.in.: bezsenność, stres, nieprawidłowe napięcie mięśniowe, problemy z trawieniem, wzdęcia, brak koncentracji, lęk, szybkie męczenie się podczas aktywności fizycznej. Wniosek jest jeden. Zapomnieliśmy jak ważną rolę w życiu człowieka odgrywa oddychanie. Oddychamy byle jak: z otwartymi ustami, bierzemy głębokie oddechy, chrapiemy.  

Dlaczego tak ważne jest to w jaki sposób oddychamy? Przyspieszony, spłycony oddech będący rezultatem reakcji stresowej związany jest z pobudzeniem współczulnego układu nerwowego. Nieprawidłowy mechanizm oddychania staje się nawykiem, a to zaczyna wywoływać lęk bez względu na czynniki zagrożenia. Nieprawidłowe ustawienie klatki piersiowej również zakłóca efektywność oddechu. Oznacza to, iż zaburzona funkcja układu oddechowego doprowadza do zmian w układzie pokarmowym, układzie krążenia, układzie mięśniowym.  

Celem terapii oddechowej jest przywrócenie poprawnego wzorca oddechowego, nauka oddechu podczas ćwiczeń fizycznych i codziennych aktywności oraz nauka kontroli oddechu w sytuacjach stresowych. Dla osób uprawiających sport kładziony jest głównie nacisk na zwiększenie wydolności fizycznej, co można osiągnąć przez symulację treningu wysokogórskiego.  

Nie oznacza to, iż powinniśmy cały czas kontrolować oddech i o nim myśleć. Zastosowane techniki uczą prawidłowego nawyku oddychania. Podobna sytuacja dotyczy ćwiczeń funkcjonalnych, które mają na celu odwzorowanie ruchów wykonywanych w ciągu dnia. Nie wykonujemy tych ćwiczeń przez cały dzień, ale wszechstronne wykorzystanie ciała podczas sesji treningowej pozwala na lepszą adaptację organizmu do codziennych czynności.  

Poniżej zdjęcia prezentujące oddychanie posturalne w celu odbudowy strefy apozycji przepony:

oddychanie1
oddychanie2
oddychanie3

Nasza strona www używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza zgodę na ich użycie.